Frågor & Svar

Här kan du se några vanliga frågor som har ställts tidigare av våra kunder. Hittar du inte ett svar på din fråga är du alltid välkommen att ta kontakt med oss. Vi besvarar din fråga inom 48 timmar. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Det betyder att vi jobbar i en grupp på tre eller två personer. Det är kostnadseffektivt för kunden samt att personalen kan hjälpa varandra direkt på plats.

Vi tycker om att jobba tillsammans eftersom det är mycket roligare och motiverande än att jobba själv. Jobbet går också smidigare. Dessutom funkar det bra med kunder som brukar vara hemma och vill ha välstädat hem på kortare tid än det brukar ta för en person. Har man t.ex. småbarn hemma är det extra viktigt att man klarar av tidsramar så att bostadsutrymmet kan användas så snart som det är möjligt.

Jo, det är oftast samma personer som städar hos dig. Våra ambitioner är att städningen alltid utförs av samma personer. Om någon blir sjuk ska en annan person komma med den som du redan känner.

Du betalar alltid per timme, oavsett hur många som arbetar med städningen.

Det är enkel matematik:

EXEMPEL 1: För en person behövs fyra städtimmar. För två personer delar man fyra timmar.

1 person (2 timmar) + 1 person (2 timmar) = 4 timmar

EXEMPEL 2: När det kommer tre personer som städar på fyra timmar då delar vi fyra timmar på de tre personer.

1 person (1 tim, 20 min) + 1 person (1 tim, 20 min) + 1 person (1 tim, 20 min) = 4 timmar

Innan vår städpersonal tar hand om ditt hus går de genom internutbildning tillsammans med arbetsledare. När arbetsledare tycker att en person är färdig utbildad då börjar den jobba i team tillsammans med de erfarna och som är vana. De hjälper den nya personen att komma igång och detta arbetssätt uppskattas av både våra kunder och vår nya personal. En ny person städar aldrig själv och det är också säkrare för våra kunder.

Nej, vi har ingen bindningstid. Vi tycker att det är självklart att en nöjd kund som är nöjd med städfirmans tjänster vill fortsätta med att anlita oss. Det ger oss motivation och vind i ryggen. Att alltid serva våra kunder.

Självklart. Kontakta oss så ordnar vi det. Annars kan man titta på kundernas officiella kundomdömen som är ett bra måttstock på våra städtjänster av vår städfirma.

Du kan välja själv om du vill träffas först innan vi utför ett uppdrag eller så kan du välja direkt städning med en kort introduktion. Då går vi genom dina önskemål och börjar städa direkt efteråt. De flesta väljer andra alternativet eftersom det är enkelt och sparar tid.

Om du brukar vara hemifrån då är det bra att ha kopia av en nyckel. Du väljer själv hur du vill att vi ska hantera din nyckel. Exempelvis: Efter städning kan vi lämna nyckel till din granne o.s.v

Allt beror på dina önskemål. Vill du ha ett välstädat hem/lägenhet så tar det naturligtvis lite mer tid. Exempel: En vanlig städning i en två rums lägenhet tar ungefär 2 timmar att städa. Större ytor runt 150 kvm tar ca 4-5 timmar. Efter en genomförd provstädning vet vi exakt tid för en hemstädning. Det är inte sant att det är enklare att städa en lägenhet än ett hus. Det brukar vara trångt i en lägenhet med flera små rum. Så att dammsugning inte går så smidigt som i ett hus med stora ytan.

Om du har ett kundabonnemang betalar du städföretaget Cleanteams faktura i slutet av månaden. För övriga arrangemang gäller betalningsvillkor 14 dagar från fakturadatum.

Om du vill spara tid, plocka undan så att ständing går smidigare.Fundera också lite över dina önskemål och eventuellt notera det som är viktigt för just dig att vi åtgärdar.

Reklamation ska göras via epost inom 24 timmar. Förklara i mailet vad du inte är nöjd med. Ta ett kort på det som är fel och bifoga i mailet. Du kan också sms:a oss. Vi kontaktar dig för att komma överens angående reklamation. Om du har ett kundabonnemang förbättrar och åtgärdar vi städning vid nästa städtillfälle.

Vi har Ansvarsförsäkring upp till 10 miljoner kronor. Om någon person har råkat förstöra någonting vid städtillfället, meddela oss omgående så kommer vi överens hur vi gör.

Du kan avboka städning tre dagar i förväg annars betalar du för de timmar du har beställt. Om du är kundabonnemang bokar vi någon annan dag åt dig.

Hemstädning Umeå är anslutet till Kommunal och följer deras kollektivavtal. Personalen är med och formar sin arbetsdag i största utsträckning och vi är måna om att alla ska trivas på sin arbetsplats.

Nej, du kan kontakta oss när helst du vill – men för att få en kontinuitet i städningen rekommenderar vi ett fast schema. Det är då lättare för oss att se till att du får samma städteam som städar hos dig varje gång för din hemstädning. Du får då ett team som känner till ditt hem och vet hur du vill ha det.

Givetvis, autogiro är ett kostnadsfritt och smart betalningssätt. Du riskerar dessutom aldrig att glömma bort en faktura. Ansök om autogiro via din internetbank eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Alla medarbetare på Hemstädning Umeå är under sekretess så ni kan känna er trygga i både hemmet och på kontoret.

Du får göra RUT-avdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 25.000 kronor per person och år. Som ett exempel motsvarar det 5h städning varannan vecka. Om du är äldre än 65 år får du däremot göra avdrag om maximalt 50.000 kronor.

Absolut. Så länge det räknas som din bostad så får du begära rutavdrag för städning av din hyresrätt!

Man behöver inte äga fastigheten för att få göra rut-avdrag däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Du kan även göra rutavdrag för kortare boende såsom städning i en stuga du hyr under semester.

Om du väljer pappersfaktura tillkommer 30 kr i fakturaavgift. Om du väljer att betala via e-faktura tillkommer inga avgifter.

Om du är abonnemangskund tillkommer ingen inställelseavgift.

För dig som bokar engångsuppdrag tillkommer en inställelseavgift på 150 kr/gång. Ej avdragsgill.

Vad skiljer mellan att ha ett abonnemang och att boka enstaka tillfällen?

Om du har ett abonnemang så får du samma städare som vi schemalägger till dig och du får en fast dag och tid som löper på. Vi bjuder på inställelseavgiften på 150 kr/gång och du kan avboka tidigare än 3 arbetsdagar utan avgift. Senare än 3 arbetsdagar utgår en avgift på hela städningen utan att vi ansöker om Rut-avdrag.

Kontakta vår trevliga kundtjänst så bokar vi in ett inledande kostnadsfritt hembesök där du får chansen att träffa en representant från vårt företag och samtidig berätta om vilka städmoment, städfrekvens, städdag som intresserar dig. Sedan skickar vi dig en offert på vad som har framkommit under besöket. Efter godkännande av offerten skriver vi ett avtal som befäster vad vi har kommit överens om, du har då blivit vår kund!

En kvalitetsgaranti träder i kraft vid eventuella brister inom utförd städning eller uppdrag vilket innebär att vi åtgärdar snarast eller senast inom 24 timmar från att vi har blivit underrättade, vilket ska ske senast två dygn efter utförd tjänst eller efter överenskommelse.

Vi jobbar gärna på helger men tänk på att priset blir något högre eftersom vi har en skyldighet att betala ob-tillägg till vår personal för arbete på lördagar och söndagar. På helg utgår även en startavgift som täcker startkostnader för vår personal och bilpark. Ring vår trevliga kundtjänst för mer information och offert.